De hulpbatterij, een cruciale keuze voor uw campervan

hulpbatterij camper antilope van Een vanlife betekent niet dat u moet inboeten aan comfort. Het is perfect mogelijk om met uw campervan op reis te gaan en te genieten van verwarming, licht, koude dranken en een warme douche. De sleutel tot dit nomadische comfort ligt in uw energievoorraad. De hulpbatterij dient om elektriciteit te leveren voor al deze dagelijkse activiteiten. De autonomie is afhankelijk van het type en de capaciteit. Maar hoe vindt u zich een weg in al deze technologieën zoals lithium, gel, AGM …? Onze gids helpt u inzicht te krijgen in de voordelen van elk van deze modellen.

Waarom heeft uw campervan een hulpbatterij nodig?

U moet goed het verschil kennen tussen de rol van de hoofdbatterij en die van de hulpbatterij. De eerste is bedoeld om het voertuig te laten werken. Ze wordt gebruikt om het interieur en het dashboard te verlichten en om de waarschuwingslampjes te doen branden. Haar hoofdtaak bestaat echter uit het starten van de motor. Deze batterij moet dus in staat zijn om in zeer korte tijd veel energie te leveren.

De hulpbatterij of celbatterij vervult een andere functie. Deze is verantwoordelijk voor het comfort in de leefruimte. Ze wordt gebruikt voor de verlichting, de keuken en om de waterpomp of koelkast te laten werken. Ze voedt ook de warmwatertank of de verwarming. Ze kan ook gebruikt worden om mobiele apparaten op te laden of een televisietoestel van stroom te voorzien. Ze moet dus een vrij kleine hoeveelheid energie kunnen leveren, maar wel zo lang mogelijk. Daarom staan deze hulpbatterijen ook wel bekend als langzaam ontladende batterijen.

We zien dat iedere batterij een specifieke rol heeft. De hoofdbatterij is niet bedoeld om de apparaten in de leefruimte te laten werken. En omgekeerd is de hulpbatterij niet bedoeld om het voertuig te starten. Het kiezen van de juiste hulpbatterij is daarom cruciaal als u wilt genieten van alle voordelen van een vanlife.

Met welke criteria moet u rekening houden alvorens over te gaan tot de aankoop van een hulpbatterij?

Stel eerst uw behoeften vast alvorens een keuze te maken. Het heeft geen zin om een aanzienlijk bedrag te investeren als u uw campervan maar heel zelden gebruikt. Omgekeerd zult u spijt krijgen van een uitrusting die niet erg doeltreffend is voor een rondreis door Europa.

U moet daarom rekening houden met een aantal parameters:
• Het aantal reizigers. Alleen reizen of reizen met 4 personen heeft natuurlijk niet dezelfde impact op uw elektriciteitsverbruik. Vergeet niet dat uw gezin op een dag kan groeien. Het is beter om een iets hogere capaciteit te voorzien om onaangename verrassingen te vermijden.
• De uitrustingen en apparaten die de batterij aan boord van het voertuig zullen belasten. Online vindt u simulators waarmee u uw gemiddelde dagelijkse elektriciteitsverbruik kunt ramen.
• De mate van autonomie. Als u elke avond stopt op een camping of een geschikte camperplaats, kan u de batterij gemakkelijk opladen. Wanneer u tijdens uw roadtrip volledig autonoom wilt zijn, kunt u maar beter rekenen op een zeer krachtige batterij.
• De gebruiksfrequentie van de campervan. Bij occasioneel gebruik, een paar weekends per jaar, zal een zuinige batterij ruimschoots voldoen. Als u van plan bent om permanent in uw campervan te gaan wonen, kunt u beter kiezen voor een zeer krachtig model.

Hoe kan u de werking van de batterij optimaliseren?

De hulpbatterij zal geleidelijk ontladen op het ritme van uw gebruik. Om de levensduur te verlengen, mag de batterij niet volledig ontladen. Regelmatig opladen is daarom essentieel. Afhankelijk van het model is de aanbevolen maximale ontlading 30, 50 of 100%. Dit betekent dat slechts een deel van de capaciteit van uw batterij daadwerkelijk bruikbaar is.

Er moet ook rekening gehouden worden met het effect van zelfontlading, d.w.z. het ‘natuurlijke’ verlies van lading. In het ideale geval is dit niet meer dan 2% per maand. Er zijn drie manieren om uw batterij op te laden:

Opladen tijdens het rijden

De motor van uw voertuig produceert energie die niet alleen de hoofdbatterij maar ook de hulpbatterij oplaadt. Hoewel deze manier van opladen erg zuinig is, moet u wel lang met uw campervan blijven rijden. Als uw reis uit vrij korte etappes bestaat, zal dit onvoldoende zijn voor uw hulpbatterij. Met onze campervans gebouwd op het chassis van de Renault Trafic gebeurt het opladen heel eenvoudig.

Opladen via een stekker in het stopcontact

Wanneer u halte houdt op een camperplaats of camping, heeft u meestal toegang tot een stopcontact. Dit is een goede gelegenheid om uw hulpbatterij op te laden. Deze optie is bijzonder effectief. We raden dan ook aan om de batterij minstens één keer per maand op te laden via het stopcontact.

Opladen via een externe energiebron

De installatie van een zonnepaneel op uw campervan is bijna essentieel als u wilt genieten van een goede autonomie. Hiermee kan u uw batterij opladen. U kan ook een EcoFlow Power Station aan boord nemen.
Bij Antilope VAN zijn onze campervans standaard uitgerust met een zonnepaneel van 190 W.

Welke technologie kiezen voor uw hulpbatterij?

Eens u de capaciteit hebt bepaald, moet u het type batterij kiezen dat het beste is afgestemd op uw gebruik.

Traditionele loodbatterijen

Dit zijn de batterijen waarmee auto’s doorgaans worden uitgerust. Hun grootste voordeel is hun prijs. Dit zijn goedkope batterijen, maar ze hebben veel nadelen. Het toegestane ontladingspercentage is erg laag (ongeveer 50%) en het opladen gaat bijzonder langzaam. Ze zijn vrij zwaar en log, wat nooit goed is wanneer de ruimte beperkt is. Tot slot hebben ze een vrij beperkte levensduur. Dit type batterij moet daarom vermeden worden.

AGM-batterijen (lood/zuur of lood/koolstof)

Dit is een krachtigere loodbatterij. De aankoopprijs blijft vrij laag. Deze batterij heeft enkele aanzienlijke voordelen zoals een lage zelfontlading en een goede bestendigheid tegen schokken en trillingen. Ze is compact en kan snel opgeladen worden. Het toegestane ontladingspercentage varieert echter tussen 50 en 80%. Het is een uitstekende keuze bij occasioneel gebruik van uw campervan en een matig stroomverbruik.

Gelbatterijen (lood/zuur of lood/koolstof)

Deze technologie biedt betere prestaties dan de voorgaande modellen. Ze verdraagt een groot aantal ontlaad-/oplaadcycli en is heel goed bestand tegen zeer lage temperaturen. Hoewel het wordt afgeraden, is deze batterij bestand tegen verregaande ontlading zonder schade. Gelbatterijen zijn duurder in aankoop dan AGM-batterijen en laden trager op. Ze kunnen daarentegen wel 10 jaar meegaan. Ze zijn een goede optie bij regelmatig gebruik van uw campervan.

Lithiumbatterijen

De lithiumtechnologie biedt met voorsprong de beste prestaties. Deze batterijen zijn bestand tegen een ontladingspercentage van meer dan 80% en kunnen bij bepaalde modellen zelfs bijna 100% bereiken. Het lichte gewicht en compacte formaat worden ook gewaardeerd. Hun levensduur bedraagt over het algemeen meer dan 10 jaar. Een lithiumbatterij is dus een investering voor de lange termijn. Investering is het juiste woord, want de kosten zijn veel hoger dan die van elke andere technologie. Een nadeel is dat lithiumbatterijen vrij gevoelig zijn voor zeer koude of zeer warme temperaturen. Uiteindelijk blijft de lithiumbatterij wel de beste keuze bij intensief gebruik van uw campervan. Het is deze bijzonder krachtige technologie die we hebben gekozen voor onze Flex 5 en onze Flex PLUS. Deze laatste heeft een lithiumbatterij van 100 Ah die een lange autonomie garandeert!

De hulpbatterij in uw campervan speelt een essentiële rol, namelijk u voorzien van al het comfort dat u nodig hebt. De capaciteit ervan moet worden beoordeeld op basis van het geraamde dagelijkse verbruik (aantal reizigers, geheel van gebruikte apparaten en uitrustingen). Qua technologie is een AGM-batterij voldoende bij occasioneel gebruik. Regelmatige vanlifers kiezen beter voor een gelbatterij die meer garanties biedt. Bij intensief gebruik ten slotte is een lithiumbatterij de beste keuze.